هشدار دولت به صادرکنندگان برای بازگشت ارز

دولت برای سومین بار به صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را بازنگردانده‌اند هشدار داد. عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در روزهای اخیر به یکی از موضوعات بحث‌برانگیر میان بخش خصوصی و دولت تبدیل شده است، موضوعی که در مراسم افتتاح شش طرح صنعتی در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان در آخرین روز هفته گذشته، واکنش تند رئیس‌جمهور را به همراه داشت. حسن روحانی در این مراسم اعلام کرد که برخی صادرکنندگان سال گذشته عملکرد مثبتی داشتند، اما عده‌ای از صادرکنندگان به تعهدات خود مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات عمل نکرده‌اند و این امر برخلاف قانون است و با توجه به سپری شدن مهلت قانونی ناچاریم برای این عده تصمیم حاد اتخاذ کنیم.

روحانی پیش از این نیز دو بار دیگر نسبت به عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات هشدار داده بود و این بار جدی‌تر از دفعات قبل سعی داشت تا اهمیت بازگشت ارز حاصل از صادرات را گوشزد کند. علاوه بر روحانی پیش از این نیز علی ربیعی، سخنگوی دولت از عدم بازگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور از سال ۹۷ تاکنون خبر داد و اعلام کرد: کارت بازرگانی صادرکنندگانی که به تعهدات خود برای بازگشت ارز حاصل از صادرات اقدام نکرده‌اند تا پایان تیر باطل می‌شود. او گفت: البته واحدهای تولیدی از این اقدام مستثنی هستند و این اقدام مشمول اشخاصی است که هیچ بازپرداخت ارزی از صادرات خود نداشتند. براساس این گزارش، رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح شش طرح صنعتی اعلام کرد: متاسفانه افرادی داریم که در سال گذشته در صادرات کوشا و فعال بودند، اما به موقع ارز حاصل از صادرات خود را برنگرداندند. بانک مرکزی اعلام می‌کند میزان ارز بازنگشته از این محل حدود ۲۰ میلیارد یورو است. ۲۰ میلیارد یورو جنس در ماه‌های گذشته و اواخر ۹۸ صادر شده و امروز زمان قانونی بازگشت ارز آن گذشته است و حتی اگر دوره کرونا را هم به زمان قانونی آن اضافه کنیم، باز هم زمانی که باید ارز را برگردانند، سپری شده است و ناچاریم تصمیم‌های حادی را اتخاذ کنیم. حسن روحانی گفت: هیچ وقت دلمان نمی‌خواست که از طریق اعمال فشار یا از طریق اقدامات قضایی بخواهیم یک صادرکننده را مجبور کنیم ارز حاصل از صادراتش را بازگرداند. برای اینکه مبنای دولت این است که همه مردم و صادرکنندگان، می‌خواهند برای کشور و تولید و برای اشتغال تلاش کنند.

به گفته وی می‌توانیم امسال ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم که این بیش از نیازهای داخلی است.  روحانی افزود: طبق محاسبات، امسال می‌توانیم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم که این رقم بیش از نیازهای وارداتی ما است و اگر همه طبق وظیفه عمل کنیم، مشکل ارز حل و قیمت آن متعادل و مواد اولیه و کالاهای اساسی به موقع وارد خواهد شد.

برخورد با متخلفان بازگرداندن ارزی

برخورد با صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات از دیگر مواردی است که در این نشست مطرح شد به گفته روحانی بخش عمده‌ای از صادرکنندگان در موعد مقرر ارز خود را بر می‌گردانند و همین امروز نیز میلیاردها دلار وارد کشور شده است، اما متاسفانه افرادی هم هستند که سال گذشته در صادرات کوشا بوده‌اند اما به موقع ارز خود را که طبق آمار بانک مرکزی حدود ۲۰ میلیارد یورو می‌شود، بازنگردانده‌اند. رئیس‌جمهور افزود: ما هیچ‌گاه نمی‌خواستیم صادرکننده‌ای را از طریق اعمال فشار و اقدامات قوه‌قضائیه مجبور کنیم که ارز را به کشور بازگرداند، اما در این شرایط ناچاریم تصمیم‌های حادی بگیریم. رئیس‌جمهور از همه وزرا، استانداران و فعالان بخش خصوصی در حوزه اقتصاد خواست که بیش از پیش به بالابردن تولید کمک کنند و اظهار کرد: با بالا رفتن تولید، اشتغال بالا می‌رود و از سوی دیگر وقتی تولید و عرضه مواد تولیدی افزایش یافت، قیمت‌ها همه به‌طور طبیعی متعادل خواهد شد و مهم‌تر اینکه با افزایش تولید می‌توان صادرات را گسترش دهیم.

Scroll to Top
اسکرول به بالا