تحلیل قیمت بازار آهن و میلگرد در سال 99

پیش‌بینی قیمت آهن امری مهم و پرتقاضا برای فعالان حوزه فولاد و کسب‌وکارهایی است که به طور مستقیم با خرید آهن‌آلات در ارتباط هستند. به دلیل استراتژیک بودن این کالا، پیش‌بینی‌ قیمت آهن‌آلات عموما با پارامترهای زیادی دخیل است؛ از طرفی به علت تنوع کالاهای فولادی و شرایط متفاوت عرضه و تقاضا برای هر محصول، روش صحیح‌تر پیش‌بینی قیمت‌ها این است که هر محصولی به طور مجزا بررسی و تحلیل گردد. با این‌حال عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی و غیر فولادی تفاوت‌های بسیاری دارند و بهتر است تحلیل بازار برای هرکدام به صورت جداگانه انجام شود.

در مورد محصولات فولادی، با بررسی قیمت میلگرد، پروفیل، ورق و تیرآهن بخش عمده‌ای از این عوامل مورد بررسی قرار می‌گیرند و در مورد محصولات غیر فولادی نیز شناخت بازار آلومینیوم و مس که بیش‌ترین مصرف را در بین فلزات غیرفولادی دارند، تحلیل مناسبی از آینده بازار دیگر محصولات به دست خواهد آمد. در این مطلب قصد داریم به بررسی عوامل تاثیرگذار بر بازار آهن‌آلات، بپردازیم. سپس با توجه به مطالب گفته شده به سراغ پیش‌بینی قیمت‌ها رفته و با پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال ۹۹ شروع می‌کنیم.

تکنیک‌های پیش‌ بینی قیمت آهن‌ آلات

لازم به ذکر است که ارائه یک پیش‌بینی قیمت مناسب، وابسته به استفاده همزمان از دو روش تحلیلی می‌باشد. این دو روش، تکنیکال و ‌بنیادی نام دارند. به بیانی ساده در تحلیل بنیادی، تحلیل‌گر بر اساس اخبار و عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها، روند بازار را در بلندمدت پیش‌بینی می‌کند و در تحلیل تکنیکال یا فنی، تحلیل‌گر بر مبنای الگوهای قیمتی روند بازار را علاوه بر کوتاه‌مدت، در میان‌مدت و بلند‌مدت نیز پیش‌بینی می‌نماید.

بنابراین به نظر می‌رسد که استفاده از ابزار تکنیکال، از جذابیت نسبتا بیشتری برخوردار باشد؛ اما با توجه به اینکه در تحلیل تکنیکال، تاثیرات فضای خبری نقش کمتری بر روی پیش بینی‌ها دارند و از طرفی در بسیاری از اوقات، قیمت‌گذاری در ایران به صورت دستوری و کنترل شده صورت می‌گیرد، بسیاری از تحلیلگران بازار نسبت به کاربردی بودن این نوع تحلیل در ایران دچار تردید هستند. اما توصیه ما به کسانی که به دنبال پیش‌بینی‌های قیمت آهن آلات هستند، این است که می‌توانند درصد اعتماد به اعداد به‌دست آمده به روش تکنیکال را کمتر در نظر بگیرند، اما به طورکامل استفاده از آن را کنار نگذارند؛ همچنین بعد از هر اتفاق سیاسی و اقتصادی پیش‌بینی‌های قبلی خود را به‌روزرسانی کنند.

لازم به ذکر است چندین پارامتر وجود دارد که بر روی قیمت تمامی آهن‌آلات در سال جدید موثر می‌باشند، به عبارتی این پارامترها وابستگی چندانی به نوع مقطع فولادی در تقسیم‌بندی‌های رایج ندارند. از جمله این فاکتورها، می‌توان به بحث بودجه تخصیص‌یافته به بخش عمرانی در لایحه بودجه ۹۹، روند دلار آزاد و دلار نیمایی در سال ۹۹، تورم، عوارض وضع‌شده بر روی مواد اولیه تولید محصولات فولادی و در نهایت روند کلی قابل پیش‌بینی برای قیمت‌های جهانی اشاره کرد.

البته فاکتور دیگری نیز بر پارامترهای تاثیرگذار بر بازار آهن‌آلات وجود دارد: مصوبات وزارت صمت و سیاست های بورس کالا

تصمیمات و مصوبات وزارت در خصوص فرمول تعیین قیمت پایه‌ای محصولات فولادی عرضه شده در بورس و همچنین چگونگی عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا تاثیر به‌سزایی در قیمت این کالاها در بازار بورس و به طبع آن در بازار آزاد دارد. همچنین مصوبات صمت در خصوص چگونگی و سهمیه صادرات هر شرکت و الزامات مبنی بر عرضه مقاطع در بورس کالا در کوتاه‌مدت حتی می‌توانند روند بازار را تغییر دهند.

در بخش عوارض وضع‌شده بر روی مواد اولیه، وضع عوارض صادراتی بر روی آهن اسفنجی سیگنال حمایت از تولیدکننده‌های شمش داخلی را مخابره می‌کند و کاهش عوارض بر روی دیگر مواد معدنی حمایت از صادرات معدنی‌ها. در این خصوص همچنان شایعاتی مبنی بر افزایش بیشتر عوارض تا ۲۵ درصد به گوش می‌رسد و این احتمال وجود دارد که در ابتدای سال جاری عوارض بر روی آهن اسفنجی افزایش یابد. دلیل آن هم چیزی جز حمایت از بازار داخلی فولاد نیست. بنابراین باتوجه به این موضوع می‌توان گفت که در بین فاکتورهای موثر بر قیمت آهن آلات، فاکتورِ عوارض مواد اولیه در جهت کاهش قیمت آهن‌ آلات خواهد بود چرا که به تامین بیشتر شمش در ایران کمک می‌کند.

تورم پارامتری است که چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ غیر روانی بر روند قیمت‌ها موثر می‌باشد. به عبارتی شاخص بهای هرکالا به صورت مستقیم تحت تاثیر تورم قرار دارد. نرخ تورم منتهی به هر ماه از محاسبه درصد تغییر متوسط شاخص CPI در دوازده ماه منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه قبل به دست می‌آید. بدیهی است چنانچه ماه مورد نظر اسفندماه باشد، به آن نرخ تورم سال مورد نظر می‌گویند.

تحلیل و پیش‌ بینی قیمت میلگرد در سال ۹۹

میلگرد کالایی پرمصرف در صنعت ساختمان‌سازی است. بنابراین یکی از فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر تقاضای میلگرد، شرایط آب و هوایی و میزان ساخت و سازهای فصلی می‌باشد. دو بازه زمانی در طول سال بیشترین تقاضا را برای میلگرد می‌طلبند.

  1. فصل بهار و تابستان
  2. دو الی سه ماهه آخر هر سال

بنابراین به صورت تجربی تقاضای فصلی در این دو زمان بیشتر خواهد شد و به طبع آن قیمت‌ها صعودی خواهند بود. اما باتوجه به غیر قابل پیش‌بینی بودن برخی از حوادث تنها می‌توان برخی از پارامترهای بنیادی مثل تورم و نرخ دلار را در پیش‌بینی بلندمدت میلگرد در نظر گرفت. زیرا در این بین حوادثی وجود دارند که به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتند، مثل تحریم‌های جدید و یا سوانح طبیعی نظیر سیل یا زلزله. پس بدون در نظر گرفتن عوامل غیرقابل پیش‌بینی به سراغ تحلیل تکنیکال قیمت میلگرد می‌رویم.

با توجه به نمودار یک‌ساله قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن در سه ماه گذشته با برخورد به سقف ۷۱۵۰ تومان وارد یک روند نزولی شد و با برخورد به قیمت حدود ۶۰۰۰ تومان به روند کاهشی خود خاتمه داد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد دوباره به سمت بالا برگشت و با توجه به سقف روند شش ماهه خود انتظار می‌رود در میان‌مدت تا حدود قیمت ۷۵۰۰ تومان به افزایش خود ادامه دهد. البته عواملی همچون افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت دلار می‌توانند در تسریع این افزایش قیمت نقش بسیار پررنگی ایفا کنند.

تحلیل و پیش‌ بینی قیمت ورق سیاه در سال ۹۹

ورق سیاه یا همان ورق نورد گرم به طور وسیع در صنایع مختلف به کار می‌رود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاربردی آن، تهیه مواد خام برای بسیاری از پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی می‌باشد. همچنین این ورق به طور گسترده در ساخت ماشین‌آلات و سازه‌های عظیم، تولید تانک و مخازن خاص استفاده می‌شود. از طرفی ورق‌های روغنی و رنگی نیز کاربرد زیادی در سقف ساختمان و سقف سوله‌ها دارند. این ورق‌ها بنا به فرآیندهای به کار‌ رفته در تولید ورق‌های روغنی و گالوانیزه، می‌بایست قیمت بالاتری نسبت به ورق سیاه داشته باشند.

از لحاظ تقاضا می‌توان گفت که انواع ورق‌ها در نیمه دوم سال تقاضای بهتری دارند و برخلاف دیگر محصولات فولادی از قبیل تیرآهن و میلگرد که در شرایط بارشی تقاضا افت می‌کند، در مورد ورق شرایط متفاوت است. اما این به معنای کم بودن تقاضا در نیمه اول سال نیست؛ چرا که عمده مصرف ورق‌های سیاه در ساخت پروفیل است که پروفیل نیز یکی از المان‌های به کار رفته در صنعت ساختمان می‌باشد. بنابراین تقاضا در نیمه اول سال نیز وجود دارد. فاکتور دیگری که بر روند قیمت ورق تاثیرگذار خواهد بود، قیمت اسلب در بازار و موجودی این شمش فولادی است.

در ادامه به منظور بررسی تکنیکال ورق، به بررسی قیمت ورق سیاه در سایز دو میل و به ابعاد ۵/۲*۲۵/۱می‌پردازیم. در نمودار این محصول نیز، محور افقی زمان و محور عمودی قیمت‌ها بر حسب ریال می‌باشد.

همان‌طور که مشاهده می‌شود، ورق نیز از کانال صعودی قبلی خود خارج شده است اما به دلیل اینکه روند صعودی قبلی از شیب کمتری نسبت به سایر محصولات برخوردار بوده، با شیب بسیار بسیار تندی از کانال صعودی خارج شده است. چنین صعودی حتما وارد بخش اصلاحی می‌شود که با توجه به زمان تحویل بسیاری از معاملات ورق در بورس کالا در فروردین و اردیبهشت این اصلاح قیمت در فروردین ماه رخ خواهد داد؛ اصلاح قیمت تا محدوده ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان وجود دارد.

Scroll to Top
اسکرول به بالا