فرآیند تولید میلگرد ساده

تولید محصولات فولادی به روش ها و شکل‌های مختلفی انجام میشود که هر یک از این محصولات کاربردهای مختص به خود را دارند. در واقع میلگرد یکی از محصولات مهم فولادی می‌باشد که نقش مهمی در صنعت ساخت و ساز دارد.

 میلگرد به طور کلی در دو نوع میلگرد آجدار و میلگرد ساده تولید می‌شود.

فرآیند تولید میلگرد ساده

چگونگی فرآیند تولید میلگرد تاثیر به سزایی بر خواص فیزیکی و مکانیکی همچنین ظاهر آن دارد.

البته هنگام خرید میلگرد دقت لازم داشته باشید که میلگردی مناسب خریداری کنید، زیرا در صورت خرید میلگرد نامناسب در سایزهای اشتباه، ممکن است منجر به زیان‎های جبران ناپذیری برای یک منطقه جغرافیایی شود.

در هر کشور فرآیند تولید با توجه به نیاز بازار انتخاب می‌شود که به طور کلی این فرآیند تولید به 4 روش زیر انجام می‌شود.

  • ساخت میلگرد ساده به روش نورد گرم
  • ساخت میلگرد ساده به روش نورد سرد
  • ساخت میلگرد ساده به روش آلیاژسازی
  • ساخت میلگرد ساده به روش ترمکس

در ادامه به بررسی اختصاصی هریک میپردازیم.

همچنین به علت پرهزینه و زمان‌بر بودن راه‌اندازی و احداث خط تولید، فرآیند تولید بعد از تاسیس کارخانه تغییری نخواهد کرد. فرآیند تولید میلگردهای ساده به طوری می‌باشد که ابتدا در کوره‌های عظیم، آهن را ذوب کرده و پس از کشش‌های متوالی، شکلی مانند استوانه به خود می‌گیرد. سپس، استوانه مذکور برش خورده و از آن میلگرد ساده تولید می‌گردد و در پایان میلگرد تولید شده، خنک می‌شود تا برای بسته بندی آماده شود.

ساخت میلگرد ساده به روش نورد گرم

همانطور که میدانید تولید اکثر مقاطع فولادی، مستلزم تولید شمش فولادی (تولید بیلت) می‌باشد. بنابراین، مراحل اولیه تولید این نوع از میلگرد با تولید بیلت شروع می‌شود.

پس از پایان تولید شمش‌ها بایستی آنها را برای تولید میلگرد ساده آماده کرد که برای این کار، شمش‌ها را در کوره‌ای با دمای 1100 درجه سانتی گراد قرار میدهیم. البته باید بدانید که برای قرار دادن شمش‌ها از یکسری جک‌های هیدرولیکی استفاده می‌شود؛ سپس، به وسیله‌ی جریانات گردابی، جهت نورد در دمای بالا آماده می‌گردند.

پس از رسیدن شمش‌ها به دمای موردنظر، به خط تولید نورد ارسال می‌شود. در این قسمت شمش فولادی نرم شده تا از بین غلتک‌هایی که دارای سایزهای متفاوتی است، عبور کند. هنگام انجام این فرآیند، سطح مقطع شمش‌ها به قطر مناسب و دایره میرسد.

برای تولید میلگرد ساده در طی این مراحل، قطر آن کاسته شده و طول آن افزایش پیدا می‌کند.

به این مراحل ذکر شده، فرآیند رافینگ گفته می‌شود که به طور کلی، طی سه مرحله‌ی زیر صورت می‌پذیرد.

در مرحله‌ی اول  فرآیند رافینگ از قطر شمش‌ها می کاهد و به طول آن‌ها اضافه میکند.

پس از پایان این مرحله، میلگردها به مرحله قیچی متراژ میروند تا عملیات برش، در طول‌های مشخص بر روی میلگردهای تولید شده انجام شود.

سپس میلگردهای تولید شده در زیر گیوتین‌های بسته بندی، طبق استاندارد برش داده میشود و در نهایت به صورت بندیل، عملیات بسته بندی انجام میشود.

به تعدادی میلگرد که به وسیله‌ی مفتول به یکدیگر متصل شده باشند، بندیل گفته می‌شود.

برای انجام عملیات بندیل به افراد متخصص نیاز میباشد زیرا در صورتی که میلگردها به طور محکم به یکدیگر بسته نشوند، هنگام جابه جایی احتمال به وجود آمدن مشکل وجود دارد.

ساخت میلگرد ساده به روش نورد سرد

مرحله‌ی رافینگ برای تولید میلگرد ساده در روش نورد سرد، به طور سه مرحله‌ای انجام می‌شود که همانند روش نورد گرم ذکر شده در بالا است. با این تفاوت که در روش نورد سرد پس از طی این مراحل، شمش وارد مرحله خنک کاری شده و سرد می‌شود.

پس از پایان فرآیند خنک کاری، شمش‌ها از اول وارد مرحله نورد شده اما در این روش به علت نبود روش نرم شدگی، از غلطک‌های بیشتری برای تولید میلگرد ساده استفاده می‌شود.

تولید میلگرد با استفاده از این روش سبب افزایش سختی و مقاومت در تولید میلگرد ساده می‌گردد.

ساخت میلگرد ساده به روش آلیاژسازی

این روش برای تولید میلگرد ساده، شباهت بسیار زیادی به روش نورد گرم دارد. تفاوت میان این دو روش این است که میتوان عناصر آلیاژی از جمله نیوبیوم، تیتانیوم، وانادیوم و غیره به محصول اضافه کرد که علاوه بر ایجاد تغییر کلی در خواص فیزیکی و مکانیکی آن، سبب مناسب بودن این محصول برای استفاده در کاربردهای مختلف می‌شود.

روش آلیاژسازی به گونه ای است که میلگرد پس از تولید و در نهایت در دمای هوا سرد می‌شود که این موضوع باعث یکسان شدن خواص مکانیکی و فیزی در مرکز میلگرد می‌شود.

ساخت میلگرد ساده به روش ترمکس

مزایای استفاده از روش ترمکس برای تولید میلگرد ساده، اقتصادی و مقرون به صرفه است. اما از آنجایی که این روش موجب کاهش سختی و مقاومت میلگرد می‌گردد، ممکن است برای استفاده درکاربردهای مختلف مناسب نباشد.

در روش ترمکس، پس از طی میلگرد از فرآیند نورد گرم به محفظه خنک سازی وارد شده که در آن میلگرد را به سرعت با آب و روغن خنک می‌کنند که باعث شکننده شدن میلگرد می‌شود.

اما سرعت بالا در مرحله‌ی خنک کردن باعث داغ ماندن مرکز میلگرد شده، در مرحله‌ی بعدی این گرما به سطح میلگرد نیز منتقل می‌شود که باعث افزایش شکل پذیری در این میلگرد می‌گردد.

Scroll to Top
اسکرول به بالا