کاهش تقاضا در بازار آهن

به گزارش غدیر پارسه، هفته گذشته نرخ ارز روند نزولی خود را نمایش داد و در روز پنج شنبه از این روند عبور کرد و روی کانال ۲۴ هزار و ۷۲۰ تومان قرار گرفت. در همین میان بازار آهن هم آرام و به دور از تلاطم بود. 

جالب آنکه در بازار ارز خبر دسترسی ایران به منابع در کره جنوبی و ژاپن در واقع شوک منفی در نرخ ارز داشت و موجب شد تا دوباره نرخ ارز افزایشی شود، چرا که این موضوع ناشی از عدم انعکاس درست تصمیمات امریکا بود. در واقع این تحریم ها با هدف پرداخت بدهی به شرکت های کره ای و ژاپنی بوده است و هیچگونه ارتباطی به خرید کالای جدید نخواهد داشت. 

هفته گذشته قیمت مقاطع در ابتدای هفته تحت تاثیر شوک خاموشی قرار گرفت؛ به این واسطه افزایش قیمت قابل ملاحظه ای رویت شد. میانگین قیمت میلگرد ۱۴ آجدار به ۱۷ هزار و ۲۲۵ تومان نیز رسید. این نرخ به معنی رشد ۱۲ درصدی نرخ در یک هفته است. تحت تاثیر جو موجود در بازار آهن چه بسا زمزمه های هولناکی از میلگرد ۲۹ هزار تومانی نیز به گوش رسید. 

به واسطه کاهش عرضه در بورس کالا در روز چهارشنبه رقابتی هفت درصدی برای خرید میلگرد صورت گرفت؛ میلگردی که پیش از این در بورس کالا خریداری نداشت. در نتیجه، به دلیل عدم تغییر متغیرهای بنیادین، بازار از هیجان خارج شد و در ثبات نسبی نشست. 

این آرامش نشان می دهد که بازار کشش افزایش قیمت ها را ندارد. به عبارتی نه تنها بازار در رکود عمیق است، گویا گرفتار یخ زدگی از سوی متقاضی شده است. از سمت دیگر، بازار جهانی نیز نسبتا در آرامش است و گویا همه عوامل دست به دست هم داده اند تا رکود بازار را عمیق تر کنند. 

حال آنچه که پراهمیت است آن است که طرح جدید اروپا برای محدودیت بیشتر ایران بلاشک بر تنش های وین خواهد افزود. گرچه عراقچی ادامه مسیر را هم مدیریت کند؛ باز هم کار دولت آیت الله رئیسی بسیار سخت خواهد شد. 

بررسی قیمت های جهانی هم نشان از ادامه ثبات نسبی دارد؛ البته با نوسانات مقطعی نیز می تواند همراه باشد. این موضع در آخرین گزارش متال بولتن نیز به چشم می خورد. 

در هر صورت و با توجه به مطالب ذکر شده، در روز پنج شنبه اکثر مبادی فروش؛ قیمت میلگرد خود را افزایش دادند و فقط یک شرکت با کاهش قیمتی همراه بود. در بخش دیگری از بازار، قیمت نبشی و قیمت ناودانی نیز در این روز با ثبات همراه بود. قیمت تیرآهن هم در بخش کیلو و  هم شاخه فروشی مسیر ثبات قیمتی را در پیش گرفت.

در مجموع بر اساس  اخبار شنیده شده در رابطه با جلوگیری از خاموشی ها، با استفاده ۵۰ درصدی دیماند برق واحدهای تولیدی، قطعا التهابات خاموشی کمتر خواهد شد؛ هر چند در هفته جاری نیز در بورس کالا فولادی ها برای ایجاد رقابت قطعا حجم عرضه را به میزان قبل نخواهد گذاشت. 

با این توصیفات احتمالا در هفته جاری روزهای ابتدایی با پدیده زیر فروشی و تخفیف از سوی فروشندگان رو به رو خواهیم شد. از سوی دیگر در اواسط هفته با رقابت در بورس یحتمل سیگنال افزایشی به بازار صادر خواهد شد. هر چند این سیگنال ها مانند گذشته به علت نبود تقاضا از سوی مصرف کننده تاثیر چندانی در بازار نخواهد گذاشت.

Scroll to Top
اسکرول به بالا