نوسانات بازار آهن تا پایان هفته

به گزارش غدیر پارسه و به نقل از آهن پرایس، براساس آمار موجود قیمت روزانه آهن آلات در یک هفته گذشته به طور میانگین ثابت بود و اغلب مقاطع فولادی در بیشتر مبادی فروش نوسانات قابل ملاحظه‌ ای را تجربه نکردند و فقط کاهش و بعضا افزایش جزئی قیمت در برخی شرکت‌ها مشاهده شد و به طور کلی می‌توان گفت بازار آهن در آرامش رکودی به سر برد.

بازار ارز نیز نوسان چندانی نداشت و قیمت دلار در مرز ۲۸ هزار تومانی به طور محدود درحال کاهش یا افزایش بود؛ به گونه‌ای که هر دلار آمریکا در پایان روز پنجشنبه به قیمت ۲۸ هزار و ۱۵۰ تومان در بازار آزاد مبادله شد و در روز جمعه نیز تقریبا ثابت بود و نوسانی نداشت.

تحلیل روزانه قیمت آهن

هفته سوم دی ماه در حالی پایان یافت که قیمت اهن الات روندی رکودی و ثابت در پیش گرفته بود و تغییرات قیمتی چشمگیری در بازار آهن مشاهده نشد در همین راستا به بررسی قیمت مقاطع فولادی در روز پنجشنبه می‌پردازیم.

در بازار آهن قیمت روز میلگرد جز در یک کارخانه که افزایش نسبی را تجربه کرد، تقریبا در کلیه مبادی فروش بدون تغییر بود و با حفظ قیمت روز پیشین آن عرضه شد. قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و قیمت روز تیرآهن جز در بخش شاخه‌فروشی که کاهش قیمت را تجربه کرد، در مابقی شرکت‌ها و در بخش کیلوفروشی ثابت اعلام شد و تغییر قیمتی رخ نداد.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز جز در یک شرکت که با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، در مابقی مبادی فروش ثابت اعلام شد. همچنین قیمت انواع ورق سیاه، گالوانیزه روغنی و رنگی نیز در پایان هفته پیش ثابت بود.

اگرچه ممکن است توقف نسبی قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومانی و نوسانات محدود آن کلیه بازارهای مالی به ویژه بازار آهن و فولاد را تحت تأثیر قرار داده باشد به طوری که میزان معاملات کاهش یافته و رکودی مستمر بر آن حاکم شده است.

اما آنچه از اوضاع جامعه می‌توان برداشت کرد این است که در حال حاضر اکثر بازارها از اخبار سیاسی و برنامه‌های پیش رو بیشتر تأثیر می‌پذیرند تا مسائل اقتصادی! زیرا همانطور که به نظر می‌رسد اخبار مذاکرات وین به مهمترین فاکتور تعیین اوضاع بازارها به ویژه بازار آهن تبدیل شده است.

ناگفته نماند که شاید اخبار مذاکرات وین تأثیر چشمگیری در قیمت آهن آلات داشته باشد اما نمی‌توان اصلی‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده از جمله کاهش تقاضای مصرف، کمبود نقدینگی، کاهش ساخت و سازها، قیمت‌های جهانی و برخی عوامل مهم دیگر را نادیده گرفت.

به عنوان مثال قیمت ارز نیمایی که تا کانال قیمتی ۲۵ هزار تومانی رسیده بود در هفته گذشته حدود ۴۰۰ تومان کاهش داشت که در تعیین قیمت پایه مقاطع فولادی اثرگذار است، همچنین قیمت‌های مواد اولیه نیز که ممکن است ثبات داشته باشد یا اندکی با کاهش مواجه شود؛ قطع به یقین در قیمت محصولات نهایی نیز تأثیر خواهد داشت. به طور نمونه قیمت شمش صادراتی که بین ۵۴۰ الی ۵۴۵ دلار در نوسان است، تقریبا بدون تغییر و پارامتری مهم در تعیین نرخ پایه مقاطع فولادی است.

با این اوصاف احتمال دارد هفته جاری نیز بازار آهن نوسانات چشمگیری را تجربه نکند و به طور کلی در کنار ثبات در عمده مبادی فروش، ممکن است قیمت آهن کاهش جزئی داشته باشد.

براساس تجربه سال‌های گذشته در این ماه از سال و با آغاز سال جدید میلادی، یخ رکودی تقاضای بازار به تدریج آب می‌شد و معاملات آهن تا حدودی رونق می‌گرفت اما در سال جاری و تا این لحظه چنین تغییری در بازار رخ نداده است.

در ادامه به بررسی آخرین گزارشات مربوط به مذاکرات وین که این روزها همه توجهات را به خود جلب کرده است، می‌پردازیم. براساس اخبار موجود مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که احتمال دستیابی به توافقات در این دور از نشست‌ها بالا است و خوشبینی ما در مقایسه با نشست ‌های پیش از سال نو میلادی، افزایش یافته است.

وی به تسریع روند مذاکرات تأکید کرد تا هر چه سریعتر مانع از پیشروی ایران در دستیابی به قدرت هسته‌ای شوند. وی همچنین خواستار بازگشت آمریکا به توافقات برجام بود.

به طور کلی خبرهای منتشر شده همچنان ارسال‌کننده سیگنال‌های مثبت به کلیه بازارها هستند و به گفته طرف‌های مذاکره کننده دستیابی به توافق امری بعید و دور از انتظار نیست و پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه حاصل شده است.

ثبات بازارهای جهانی پس از سال نو

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد برخلاف سال‌های گذشته، پس از آغاز سال نوی میلادی نوسانات چشمگیری در بازار جهانی آهن و فولاد رخ نداد و تقریبا ثبات یا کاهش نسبی قیمت مقاطع فولادی را شاهد هستیم.

آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران در همین زمینه اظهار کرد: در حال حاضر کلیه بازارها دچار نوعی ثبات هستند و به نظر می‌رسد تنها اتفاق و رویدادی اساسی و مهم می‌تواند این ثبات را بشکند و بازارهای جهانی آهن و فولاد را متلاطم کند.

وی به ثبات بازارهای جهانی متأثر از انتشار سویه جدید کرونا اشاره کرد و افزود: با انتشار سویه اومیکرون احتمال کاهش تقاضای مصرف و به دنبال آن کاهش قیمت‌ها امری دور از انتظار نیست اما به طور کلی نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که آیا قیمت‌ها افزایش خواهد یافت یا کاهشی خواهد بود مگر اینکه تغییراتی اساسی در شاخص‌های تعیین‌کننده و مؤثر ایجاد شود.

رحام همچنین درباره بازارهای داخلی نیز بیان کرد: درحال حاضر موضوعات سیاسی از جمله مذاکرات برجام در کشور ما نقشی مهم در تعیین اوضاع بازارها پیدا کرده است و احتمالا با حصول توافقات همه کالاهای پایه‌ای کاهش قیمت دوره‌ای را تجربه خواهند کرد.

وی در پایان افزود: در حال حاضر اکثر بازارهای داخلی بیش از فضای اقتصادی، از فضای سیاسی تأثیر می‌پذیرند.

Scroll to Top
اسکرول به بالا