موانع توسعه صادرات فولاد

معاون فروش فولاد خراسان گفت: تحریم‌های بین‌المللی، سوء مدیریت‌های داخلی، مشکل نقل و انتقال پول و استقبال نکردن ناوگان کشتیرانی خارجی برای جابه‌جایی و حمل محمولات ایرانی از مهم‌ترین دلایل تاثیر‌گذار بر کاهش نرخ محصولات فولادی است.

به گزارش غدیر پارسه از روزگارمعدن، حسین بختیاری افزود: فروش محصولات صادراتی ایران با چالش‌های زیادی در عرصه‌های بین‌المللی مواجه است که اغلب ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و برخی دیگر ناشی از سوء مدیریت‌های داخلی است.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر یکی از چالش‌های جدی صادرات فولاد که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی به وجود آمده مشکل نقل و انتقال پول است که موجب ایجاد فضای نا امن برای خریداران محصولات ایرانی در خارج از کشور شده است.

معاون فروش فولاد خراسان تصریح کرد: ازدست رفتن مطمئن‌ترین شیوه خرید برای خریدهای صادراتی که همان اعتبارات اسنادی یا ال سی است موجب افزایش ریسک خرید و به تبع آن کاهش نرخ محصولات فولادی در مقایسه با سایر رقبا شده است.

بختیاری گفت: به همین علت مشتریان خارجی اقبال چندانی به خرید از محصولات ایرانی از خود نشان نمی‌دهند مگر اینکه نرخ پیشنهادی به قدری اغواکننده باشد که مشتریان مایل باشند از ایران خریداری کنند واین امر از دلایل افت نرخ محصولات فولادی است.

وی، دومین دلیل پایین بودن نرخ محصولات فولادی تولید کشور را استقبال نکردن ناوگان کشتیرانی خارجی برای جابه‌جایی و حمل محمولات ایرانی بیان کرد و افزود: عدم ورود کشتی‌های خارجی به آبهای ایران برای حمل‌ونقل بین‌المللی به علت تحریم‌های گسترده زمینه هزینه‌های حمل را افزایش داده است.

این فعال صنعتی فولاد ادامه داد: به همین علت حمل‌ونقل محصولات فولادی ایرانی توسط ناوگان خارجی در مقایسه با گذشته بسیار کمترشده وهمین امر سبب شده است کرایه حمل محصولات افزایش چشمگیری نسبت به عرف جهانی پیدا کند.

معاون فروش فولاد خراسان تصریح کرد: سیاست‌های غلط دولت مبنی بر پایین نگاه داشتن نرخ محصولات فولادی در داخل کشور هم موجب هجوم بی‌رویه محصولات فولادی ارزان نرخ ایرانی به بازارهای منطقه شده و وضع تعرفه‌های سنگین وارداتی برای این محصولات از سوی دولتهای کشورهای همسایه شده است.

بختیاری گفت: درحال‌حاضر کشورهای عراق و افغانستان که خریداران عمده محصولات فولادی ایران هستند با اعمال تعرفه‌های ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلاری موجب افت شدید نرخ محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی نسبت به بازارهای مشابه دیگر کشورها شده‌اند.

وی افزود: علت وضع تعرفه‌های سنگین کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشتن کارخانه‌های تولید میلگرد و تولید محصولات پایین دستی فولادی است.

وی نرخ محصولات میانی فولاد را همسان با قیمت‌های جهانی بیان کرد و ادامه داد: صادرات محصولات میانی مثل شمش و تختال کاهش نرخ مشاهده نمی‌شود زیرا کشورهای منطقه‌ای و جهانی اغلب کارخانه‌های تولید نورد مثل میلگرد و ناودانی و نبشی دارند که عمده نیاز آنها تامین مواد اولیه مثل شمش است که نیازبه واردات آن دارند لذا شمش و تختال را بدون اینکه عوارضی بر آن وضع کنند وارد می‌کنند و به همین علت نرخ شمش و تختال معادل قیمتهای جهانی دربازارها عرضه می‌شود ولی متاسفانه چنین امکانی برای محصولات نهایی ایران مثل میلگرد وجود ندارد.

Scroll to Top
اسکرول به بالا