معرفی شابلون میلگرد

امروزه در صنعت ساختمان ‌سازی در کنار بتن از میلگرد استفاده می ‌شود که تأثیر فوق ‌العاده‌ ای در مقاومت سازه دارد. این میلگردها در همه‌ جا کاربرد دارند و در صنایع مختلف از آن ها استفاده می ‌کنند. میلگردها از نظر جنس و ظاهر به دسته‌ های مختلفی تقسیم می ‌شوند که هرکدام کاربرد خاصی در یک صنعت و یا جاهای مختلف دارند. به ‌عنوان ‌مثال از برخی میلگردها در ساخت پل ‌ها بهره گرفته می ‌شود، چرا که استحکام بالایی دارند. اما از برخی میلگردها به خاطر خمیده شدن در صنایع دیگر استفاده می ‌گردد. برای تشخیص سایز میلگرد علاوه بر تجربه، از وسایلی نظیر شابلون میلگرد استفاده می ‌شود. شابلون میلگرد بهترین وسیله برای اندازه ‌گیری سایز میلگرد است.

کاربرد میلگرد و اهمیت آن

صنعت ساختمان‌ سازی رسیدن به فناوری ساخت آسمان ‌خراش ‌ها و برج ‌های مرتفع را مدیون میلگرد است. به زبان ساده ‌تر بدون کشف و استفاده از میلگرد هیچ‌ گاه برج ‌های مرتفع ساخته نمی ‌شدند. به دلیل اینکه ضریب انبساط دمایی بتن و فولاد نزدیک است، زمانی که تغییرات دمایی اعمال می ‌شوند، لرزشی بین فولاد و بتن به وجود نمی ‌آید و تنش‌ های اضافی درونی بتن ایجاد نمی ‌شود.

طول عمر سازه با استفاده از بتن ‌آرمه یا مسلح بسیار افزایش می ‌یابد و هنگام زلزله آسیب کمتری به ساختمان وارد خواهد شد. شابلون میلگرد نیز یکی از لوازم پرکاربرد این حوزه است. یکی دیگر از مزیت ‌هایی که استفاده از میلگرد را در ساختمان‌ ها الزامی کرده، رفتار مناسبی است که سازه هنگام آتش ‌سوزی از خود نشان می‌ دهد. هنگام وقوع آتش ‌سوزی استحکام سازه توسط این ابزار کاملاً حفظ می ‌شود و ساختمان‌ هایی که با این نوع مصالح درست می‌ شوند، هنگام آتش‌ سوزی خسارت‌ های بسیار سطحی به خود می ‌بینند. امروزه تمام قسمت ‌های ساختمان ‌ها از مزیت حضور میلگرد بهره‌ مند ‌می‌ شوند که برای اندازه‌ گیری آنها نیاز به شابلون میلگرد است.

نحوه تشخیص سایز میلگرد

سایز میلگرد از جمله مواردی است که قبل از تایید و به فروش رساندن میلگرد، باید مورد توجه افراد قرار بگیرد تا از به وجود آمدن مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

میلگردها انواع گوناگونی دارند که از لحاظ ظاهری، اندازه، وزن و قطر با هم متفاوت هستند. توجه داشته باشید عوامل گفته ‌شده تأثیر مستقیمی بر روی قیمت میلگرد دارند. معمول قطر میلگردها ۶ الی ۳۲ میلی ‌متر است که تشخیص سایز و اندازه آن ‌ها برای کارشناسان این محصول کار سختی می ‌باشد. روش‌ های مختلفی برای تشخیص سایز میلگرد وجود دارد که در این قسمت از مقاله قصد شرح آنها را داریم.

 تشخیص سایز میلگرد با شابلون میلگرد

شابلون میلگرد از تجهیزاتی است که با استفاده از آن می ‌توان اندازه میلگرد را مشخص کرد. اغلب مهندسان این حوزه شابلون ‌های آماده را به همراه خود دارند که در صورت نیاز از آن ‌ها استفاده می ‌کنند. معمولاً جنس این شابلون‌ ها از روبان یا فیلم رادیولوژی هست.

 تشخیص سایز میلگرد با استفاده از چشم

بیشتر افراد با استفاده از چشم خود اقدام به تشخیص اندازه و سایز میلگرد می ‌نمایند که برخی از مهندسان خبره این کار، می ‌توانند به‌ راحتی با این روش اندازه میلگرد را به ‌درستی تشخیص دهند. اما با این ‌همه گاهی اوقات ممکن است اشتباهاتی صورت بگیرد. لازم به ذکر است که برای مهندسین تازه‌ کار استفاده از روش کنترل چشمی برای مشخص کردن اندازه میلگرد، کار مناسبی نیست و ممکن است گاهی اوقات خطاهایی رخ دهد که از این ‌رو در آیین ‌نامه‌های بازرسی اجازه استفاده از این روش داده نشده است.

 تشخیص سایز میلگرد با استفاده از گیج اندازه‌ گیری سایز میلگرد

با استفاده از این محصول می ‌توان میلگردهای آجدار با قطر ۱۲ الی ۲۸ میلی‌متر را تشخیص داد. جنس این محصول که اصطلاحاً گیج اندازه ‌گیری میلگرد نامیده می ‌شود، از فولاد ضد زنگ هست که یک نوع خاص دیگری از شابلون میلگرد است. استفاده از این محصول برای مشخص کردن سایز و اندازه میلگرد بوده و به کار بردن آن سبب می‌ شود چشم با سایزهای مختلفی آشنا شود. طوری که دقت چشم در روش کنترل چشمی بالا رود.

 تشخیص سایز میلگرد با استفاده از ترازو

در صورتی ‌که سایز میلگرد استاندارد باشد می ‌توان با وزن کردن یک متر آن، قطر و اندازه میلگرد را مشخص کرد. البته ناگفته نماند که این روش فقط زمانی کارایی دارد که آرماتورها بسته نباشند.

 تشخیص سایز میلگرد با استفاده از کولیس

کولیس یکی دیگر از ابزارهای مهندسی هست که با استفاده از آن می ‌توان به ‌آسانی سایز و اندازه میلگردهای مختلف را مشخص نمود. با استفاده از کولیس می‌ توان ابعاد مختلفی را اندازه‌گیری کرد و در زمینه ‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

تشخیص سایز میلگرد با استفاده از ریسمان و آچار فرانسه

ریسمان نیز یکی از ابزارهایی است که در پروژه ‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرد و با استفاده از آن می‌توان اندازه و سایز میلگردها را مشخص کرد. این کار بدین شکل انجام می ‌شود که ریسمان را دور میلگرد مدنظر می ‌پیچند و سپس می ‌توان قطر و محیط میلگرد را مشخص نمود. با استفاده از آچار فرانسه مدرن نیز می‌توان اندازه و سایز میلگردهای مختلفی را مشخص کرد. در نظر داشته باشید که با علامت ‌گذاری کردن میلگردها می ‌توان به سریع ‌تر انجام شدن اندازه‌گیری کمک شایانی کرد.

جمع‌ بندی

یکی از مهم ‌ترین و تأثیرگذارترین مصالح در استحکام ساختمان‌ های امروزی میلگرد است. میلگردها در انواع مختلفی نظیر ساده، آجدار، اروپایی و غیره تولید می ‌شوند که هرکدام با توجه به فناوری ساخت، قیمت به‌ خصوصی دارند. برای تشخیص سایز میلگرد، روش ‌های مختلفی وجود دارد. تشخیص سایز به ‌وسیله دقت چشمی، تشخیص سایز به ‌وسیله لمس انگشت از روش‌ های قدیمی است. شابلون میلگرد نیز یکی از روش ‌هایی است که سایز میلگرد را با یک استاندارد جامع برای ما مشخص می‌کند.

Scroll to Top
اسکرول به بالا