فاکتورهای مؤثر بر قیمت‌های بازار آهن

به گزارش غدیرپارسه، نوسانات در بازار آهن به دلایل مختلفی اتفاق می افتد، برخی از آنها به دلیل مسائل داخلی و برخی از آنها به دلیل شرایط جهانی و رویدادهایی که در جهان اتفاق می افتد بوده و غیرقابل کنترل هستند. در ادامه این مطلب به مجموعه مسائلی که باعث افزایش قیمت آهن آلات می شوند، خواهیم پرداخت. از مهم ترین دلایل افزایش قیمت آهن آلات کاهش واردات است. کاهش واردات می تواند باعث شود فروشندگان آهن برای فروش محصولات خود احتیاط بیشتری به خرج دهند و تا در صورت خالی شدن انبارها برای پر کردن مجدد انبار و تأمین محصولات با مشکل مواجه نشوند، به همین دلیل میزان عرضه از تقاضا کمتر خواهد شد و محصولات با قیمت بالاتری به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

افزایش نرخ ارز یکی از موضوعاتی است که در ماه های اخیر بسیار بر قیمت آهن آلات اثر گذار بوده است، نوسانات و تغییرات ناگهانی نرخ ارز می تواند باعث واردشدن شوک های متعددی به بازار شود و ثبات بازار را به هم بزند. همچنین، به این دلیل که واردات مواد اولیه فولاد با نرخ ارز نیمایی محاسبه می شود، نوسانات نرخ ارز اثر زیادی بر نرخ پایه آهن آلات و فولاد در بورس کالا خواهد داشت.

از این رو در ماه‌ های اخیر با توجه به افزایش نرخ ارز و عرضه‌های غیر منطقی در بازار بورس قیمت آهن آلات افزایش چشمگیری داشته است. به همین دلیل افراد زیادی به امید سود بیشتر اقدام به خرید کالاهایی از جمله محصولات فولادی و انبار یا احتکار آنها کرده‌اند، انبار کالاها باعث کاهش ناگهانی کالا در بازار شده و می‌تواند تأثیر شگرفی در افزایش قیمت پروفیل، ورق، لوله و …. داشته باشد. هر چه تولیدات این صنایع افزایش پیدا کند، بخش اعظمی از تولیدات کارخانه‌ های آهن و فولاد به طور مستقیم وارد کارخانه ‌های تولید لوازم خانگی و خودرو می‌شود.

Scroll to Top
اسکرول به بالا