سقوط آزاد میلگرد در بازارآهن

حجم عرضه فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا در آخرین روزهای تیر ماه از اهمیت بسزایی برخوردار بود چراکه الزام تولیدکنندگان به رعایت این کف عرضه می‌توان بهای شمش را نیز مانند میلگرد وارد مدار کاهشی کند. رشد‌ عرضه‌ها بهترین مسیر برای مدیریت و هدایت بازار است؛ آن ‌هم در شرایطی که وزارت صمت اگر میل به مدیریت قیمت‌ها دارد شاید بهترین زمان را در اختیار داشته و در شرایطی که آتش‌فشان بهای ارز گویی میل به آرامش پیدا کرده، می‌توان با رشد عرضه‌ها چهره‌ای جذاب برای بازار فولاد ترسیم کرد.

جایگاه وزارت صمت را می‌توان در این شرایط برجسته‌ تر از حالت عادی در نظر گرفت آن‌هم در شرایطی که مدیریت بازار بدون در اختیار داشتن نبض قیمت‌ها هنر بزرگی است که با رشد عرضه‌ها به سادگی در دسترس خواهد بود. این در حالی است که قیمت‌های بالای فعلی خود جذابیت مضاعفی برای افزایش عرضه‌هاست و پتانسیل مدیریت بازار را بهتر است از هم‌اکنون جدی گرفت. رشد عرضه شمش از یک سو می‌تواند بازار میلگرد را مدیریت کند و از سوی دیگر با توجه به اثر آن بر سایر بازارهای فولادی، روزهای بهتری را برای کلیت این بازار فراهم سازد.

با رشد عرضه‌ها اوضاع واحدهای نوردی نیز بهبود می‌یابد که در نهایت منافع کل بازار فولاد را در بر دارد. باوجودی که هفته گذشته رینگ معاملاتی بورس کالا شاهد عرضه‌های قابل توجهی از شمش و میلگرد بود و انتظار می‌رفت افزایش عرضه بتواند بازار آزاد این محصولات را در هفته جاری به ثبات برساند اما رشد نرخ ارز و تجربه دلار ۲۵ هزار تومانی در روز یکشنبه ۲۹ تیر ماه بخش قابل توجهی از این مناسبات را برهم ریخت. در واقع افزایش نرخ ارز و سر ریز شدن نقدینگی به بازار محصولات فولادی به‌منظور حفظ دارایی منطق مصرف در بخش میلگرد، تیرآهن و حتی پروفیل را از میان برده است. در ادامه با کنترل نرخ ارز در روز دوشنبه ۳۰ تیر و تجربه دلار ۲۳ هزار تومانی و حتی کمتر در برخی از ساعت‌های روز، بازار مقاطع طویل فولادی را دچار دگرگونی کرد و بازار به روند نزولی نرخ ارز واکنش نشان داد، به‌گونه‌ای که بهای بخش عمده‌ای از انواع میلگرد به کانال ۱۰ هزار تومان بازگشت.

Scroll to Top
اسکرول به بالا