دست‌های پشت پرده بازار آهن

بررسی پشت پرده های گران شدن ۳۰ درصدی آهن و فولاد در بازار که طبق اعلام نظر کارشناسان بسیار فراتر از قیمت های واقعی می باشد. در همین رابطه رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد اذعان داشت که: یکی از عوامل افزایش قیمت فولاد فرآیند مهندسی شده و قطره چکانی عرضه مواد اولیه به کارخانه‌ها است. البته می توان یکی دیگر از مهمترین عوامل افزایش قیمت در بازار آهن را تغییر و نوسان قیمت دلار دانست. البته نباید از بعد روانی افزایش قیمت‌ها نیز غافل ماند. در کشور ۱۷ میلیون تن تولید شمش و ۱۲ میلیون تن اسلب داریم؛ در حالی که مصرف کشور بسیار کمتر است، اما نکته مهم این است که چرا مواد اولیه به کارخانه‌ها داده نمی‌شود یا در بورس به گونه‌ای رفتار می‌شود که کمبود مواد اولیه وجود دارد و با قیمت‌ها بازی می‌کنند، بورس جایگاه اصلی و شفافیت خود را از دست داده است در حالی که قرار بود محل شفاف سازی قیمت و عرضه کالا‌ها باشد.
بورس در حال حاضر جایگاه واسطه‌ای به خود گرفته و نقش اساسی در قیمت‌ها دارد و رانت عجیبی پشت این موضوع نهفته است و اگر به دنبال اصلاح هستیم، باید از قانون تبعیت کنیم و هر کس به جایگاه اصلی خود برگردد. رییس اتحادیه فروشندگان آهن تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بورس و کارخانه‌ها جای توزیع کننده‌ها را گرفتند و تمامیت خواه جولان می‌دهند و با توجه به رانتی که دارند بازار را به سمت و سوی گرانی، هرج و مرج و بی برنامگی می‌بزند.
وی خاطرنشان کرد: اخیراَ دولت را نیز تحت فشار قرار دادند و برای اینکه وضعیت آرام شود دولت ناچار شد با رفتار این گروه به نوعی همراهی کند و موجب افزایش قیمت در بازار آهن و فولاد شده است و کسی هم پاسخگو نیست. توزیع آهن و فولاد باید به اتحادیه واگذار شود و توزیع از هر طریق دیگر غیرقانونی و اجحاف به مصرف کننده و تداخل در کار توزیع کننده است.

Scroll to Top
اسکرول به بالا