میلگرد

انواع میلگرد و کاربرد های آن

انواع میلگرد و کاربردهای آن

میلگرد

میلگرد یا آماتور یک قطعه از جنس فولاد و دارای ترکیبات شیمیایی (ذوب مخصوص) است که معمولاً دارای آج می‌باشد.  میلگردها در کنار هم سازه های فولادی را تشکیل می دهند که در ساختمان ها برای افزایش مقاومت بتن در سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.  در واقع میلگردها باعث افزایش مقاومت کششی بتن می شود.  میلگرد دارای استاندارد خاصی است که در هر کشور متفاوت است و این استاندارد ها دارای طبقه بندی مخصوص به خود نیز می باشد.  

میلگرد

تاریخچه میلگرد

میلگرد را دانشمندی به نام جوزف لوئیس در سال 1800 میلادی، اختراع کرد.  وی بعد از طی زمانی درافت که با اضافه کردن میله‌های فولادی به بتن می توان مقاومت سازه را افزایش داد.  متاسفانه در آن زمان استاندارد های کافی برای تولید میلگرد و جود نداشت تا اینکه در سال 1878 فردی به نام تادئوس هیات استاندارد های تولید این محصول را ایجاد کرد و در سال 1950 بسیاری از شرکت های ساخت و ساز در آمریکا ازین محصول استفاده نمودند و دارای محبوبیت بسیاری در این کشور شد.

مشخصات مکانیکی میلگرد ها

از آنجایی که میلگردهای هر کشور بسته به استاندارد آن کشور تولید می شود، دارای دسته بندی‌های متفاوتی هستند.  این استاندارد ها بر اساس آب و هوا، خاک و میزان زلزله خیز بودن آن کشور تعیین می شود.  در ایران استاندارد برای میلگرد ها،  استاندارد روسی است.  به همین علت به چهار دسته تقسیم می شود:

  1. میلگرد A1(میلگرد نرم و بدون آج):   همانطور که از نام آن مشخص است صاف و بدون برجستگی است که برای جوشکاری و عملیاتی که نیاز به تغییر شکل فولاد است، مناسب می باشد.
  2. میلگرد A2 (میلگرد نیمه سخت با آج ساده):  این محصول به علت داشتن آج های فنری شکل برای عملیات‌های ساختمانی از جمله خاموت زنی بسیار مناسب هستند.
  3. میلگرد A3 (میلگرد سخت با آج های پیچیده):  این میلگرد به عنوان میلگرد خشک شناخته شده است که برای عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی مناسب هستند و استفاده در صنعت آهنگری وجوشکاری اصلا ًمناسب نیستند.
  4. میلگرد A4 (میلگرد سخت با آج پیچیده):  این میلگرد با نام میلگرد آجدار مرکب معروف است.  این میلگرد برای ساخت تمام سازه های ساختمانی و قاب های خمیشی مورد استفاده قرار می گیرد.
میلگرد2

انواع میلگرد ساختمانی و کاربرد های آن

  • میلگرد سنجاقک:   برای اتصال کامل بین میلگرد و خاموت کاربرد دارد.
  • میلگرد خرک:  برای قرار گرفتن دو شبکه افقی با فاصله ی معین در بتن استفاده می شود.  
  • میلگرد رکابی:   برای در یک امتداد نگه داشتن میلگردهای به صورت طولی یا عمودی در بتن‌ریزی دیوارها استفاده می‌شود.
  • میلگرد خاموت:  برای جلوگیری از بیرون زدگی میلگردها در نیروی های برشی، کاربرد دارد.

انواع میلگرد

میلگردها  به علت تنوعی که دارند در پروژه های عمرانی متفاوتی کاربرد دارند.  در یک پروژه  ساختمانی از 6 میلگرد استفاده می شود که در زیر به طور مختصر توضیح داده می‌شود:

  1. میلگرد اروپا:  این میلگرد ها دارای کمترین انعطاف و مناسبترین قیمت دارند.  میلگرد اروپا از منگنز و ترکیبات آن تولید می شود.
  2. میلگرد کربن دار:  این میلگرد برای سازه های بتنی استفاده می شود.  یکی از مشکلاتی که دارد، خوردگی آن در اثر رطوبت است که به مرور زمان باعث آسیب رساندن به سیمان اطراف آن می شود.
  3. میلگرد گالوانیزه:  این محصول 40 درصد کمتر از میلگرد های دیگر خوردگی دارد.  بسیار با دوام و سخت از مابقی میلگرد ها است و همین موضوع باعث شده است که گرانتر باشد.
  4. میلگرد با پوشش اپوکی:  این نوع مانند میلگرد کربن دار است که فقط پوشش اپوکی دارد و باعث بالا رفتن مقاوت در برابر خوردگی آن شده است.
  5. میلگرد فولادی ضد زنگ:  این میلگرد بسیار مقاوم در برابر رطوبت است و بعد از میلگرد گالوانیزه کمترین خوردگی را دارد و بسیار در پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  6. میلگرد فایبرگلاس:  این میلگرد با دوامترین میلگرد است که در آن خوردگی وجود ندارد.  ترکیبات آن از موادی شبیه کربن و فایبرگلاس است.

به بررسی اجمالی میلگرد و دسته بندی های میلگرد می‌‍پردازیم :

جدول وزن استاندارد میلگرد شاخه 12 متری

Scroll to Top
اسکرول به بالا