ورق سیاه و کاربردهای آن

ورق سیاه نوعی فلز مسطح می باشد که از جنس آهن بوده و کاملا صیقل خورده می باشد. ورق سیاه به طور کلی در دو دسته رول و برش خورده تولید می گردد و در واقع همان نورد گرم می باشد که یکی از مهم ترین دسته آهن آلات به شمار می رود. نورد گرم به دو بخش معمولی و صنعتی تقسیم می‌شود، که هر کدام از این ورق ها استانداردهای متفاوتی دارد.

روش تولید ورق سیاه یا ورق گرم

ابتدا پودر سنگ آهن از معادن سنگ آهن تهیه می‌شود و سپس پودر سنگ آهن در کارخانه به گندله تبدیل میشود. گندله، گوی هایی متخلخل و یکنواخت می‌باشند که حدود یک تا ۱.۵سانت قطر دارند و در ابتدا خام هستند و استحکام کمی دارند و سپس خشک و پخته می‌شوند تا سخت گردند. مرحله گندله خام تا پخته شدن همان تبدیل مگنتیت به هماتیت است. گندله به آهن اسفنجی تبدیل می گردد و بعد از آن در کوره‌های قوس الکتریکی ذوب می‌شود و فولاد مذاب تولید می گردد. فولاد مذاب پس از تبدیل به تختال، خنک می‌شود و نورد می‌گردد که به صورت ورق فلزی شیت و یا به صورت کلاف رول در می آید. در حین تولید با اضافه نمودن عناصر شیمیایی مختلف و شرایط خاص انواع مختلفی از ورق سیاه به دست می آید که دارای خواص مختلفی است.

کاربردهای ورق سیاه

با توجه به ضخامت، ابعاد و استاندارد ساخت، از ورق سیاه در صنایع مختلفی استفاده می گردد. ورق سیاه st۳۷ در صنعت ساختمان کاربرد چشمگیری دارد. ورق st۵۲ به دلیل سختی که دارد، در ساخت تانکر و سیلندر گاز مورد استفاده قرار می گیرد. ورق سیاه در صنایع دیگری همچون قطعات خودرو، ساخت آبگرمکن، ساخت رینگ و چرخ، ساخت مخازن خاص کشتی سازی و صنایع فلزی سنگین نیز کاربرد دارد. ورق های سیاه شیت در اندازه های ۲۰۰۰×۱۰۰۰ میلیمتر، ۲۵۰۰×۱۲۵۰ میلیمتر، ۶۰۰۰×۱۵۰۰ میلیمتر، ۲۰۰۰×۶۰۰۰ میلیمتر و بالاتر نیز تولید میشود. ورق سیاه از ورق روغنی  رنگ پذیری بهتری دارد. از ورق سیاه و یا ورق گرم در صنایع سنگین و سازه های فلزی بزرگ استفاده می‌شود و همچنین برای تولید ورق روغنی ( ورق سرد ) و ورق گالوانیزه و اسید شویی استفاده می گردد.

قیمت ورق سیاه با توجه به حجم تقاضا و مصرف آن در صنایع مختلف همیشه از گزینه های مورد توجه متقاضیان آهن آلات در بازار می باشد و همواره مشتریان به دنبال خرید ورق آهن با مناسب ترین قیمت هستند. قیمت مواد اولیه ( که قیمت این موارد می‌تواند بسته به افزایش یا کاهش تقاضا و همچنین افزایش و کاهش عرضه و سرانه مصرف جهانی تغییر کند) قیمت هزینه‌های سوخت و انرژی ( نفت مهمترین آن هاست) هزینه‌های حمل و نقل و همچنین نرخ تورم جهانی و نرخ برابری ریالی واحد پول کشورمان در مقابل ارز های خارجی از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق سیاه در بازار می باشد. با علم و بررسی موارد فوق می‌توان پیش بینی قیمت ورق سیاه را تا حدود زیادی نزدیک به واقعیت انجام داد.

Scroll to Top
اسکرول به بالا