همه چیز در مورد ضایعات آهنی

امروزه در بخش های مختلفی از صنایع می توان به وفور کاربرد ضایعات را مشاهده کرد. کاربرد ضایعات در بخش‌های عظیم صنعتی به وفور قابل مشاهده است. ضایعات فلزی در محیط های مختلف صنعتی و مسکونی قابل استفاده میباشند.

افرادی که مشغول جمع آوری این ضایعات آهنی هستند، از طریق خرید و فروش آهن سود قابل توجهی را به دست می آورند. ضایعات و یا قراضه آهن از مواد قابل بازگرداندنی هستند که در طبیعت رها می شوند. در تمامی صنایع از صنعت خودرو گرفته تا صنعت ساختمان سازی از این مواد استفاده می شود.

ضایعات یا قراضه مواد قابل بازگرداندنی هستند که رها می‌ شوند. تمامی صنایع مواد بازیافت پذیری دارند، از صنعت خودرو گرفته تا صنعت ساختمان سازی از مواد بازیافت پذیر آهنی استفاده می شود. در دید اول شاید به نظر برسد که این مواد قابل استفاده نیستند، اما این یک برداشت کاملا اشتباه است.

کلیه ضایعات به ویژه ضایعات آهنی در نقطه مقابل زباله‌ ها قرار دارند و از نظر پولی ارزش به سزایی دارند. فروشندگان ضایعات آهن آگهی‌ هایی را با مضمون فروش ضایعات ثبت می‌ کنند در آگهی درج شده نوع و حجم ضایعات را تعیین می‌ کنند.

جمع آوری ضایعات

ضایعات در مناطق مختلف پیدا می‌‌شوند. عده ‌ای از افراد هستند که به جمع آوری ضایعات می‌ پردازند و ضایعات فلزی و آهنی جمع آوری شده را در محیط‌‌های بازی انبار می‌ کنند، که در اصطلاح به این محیط‌ ها انبار ضایعات می‌ گویند.
گاهی ممکن است افراد به ضایعات نیاز داشته باشند؛ از این رو افرادی که ضایعات را جمع آوری کرده‌ اند آن را به صورت کیلویی می ‌توانند بفروشند. اما قیمت ضایعات در انواع مختلف متفاوت است. مثلا ممکن است در ضایعات فروخته شده موتور ماشین وجود داشته باشد، از این رو ضایعات فروخته شده قیمت بیشتری داشته باشد.
انبار ضایعات معمولا انبارهای بزرگ هستند و اگر شخصی بخواهد وارد این انبار شود، تمام مسئولیت ‌ها به عهده خود آن شخص است.
به همین دلیل از فرد مورد نظر قبل از ورود به انبار تعهد دریافت می‌‌کنند. ارزش در نظر گرفته شده برای هر قطعه قراضه چیزی است که برای کوره‌‌های ذوب آن می‌ پردازند.
به همین دلیل اگر یک انبار ضایعات این توان را نداشته باشد که قطعه مد نظر را با مبلغ بیشتری از آهن موجود در آن قراضه بفروشد، آن قراضه به انبار آهن قراضه انتقال داده می شود. گفتنی است که در انبارهای آهن قراضه برخلاف انبارهای ضایعات، قطعات مورد نظر براساس وزن قطعه فروخته می‌ شوند.
به این صورت اگر قطعه‌ ای داشته باشیم که در آن فلزات مختلف وجود داشته باشد، معمولا قیمت کمتری خواهد داشت.

خطرات ضایعات

با وجود اینکه ضایعات، مواد مفیدی هستند اما خطرات بسیاری را نیز با خود همراه دارند. ضایعات با اینکه ارزش بالایی دارند و تامین کننده حجم زیادی از مواد اولیه کارخانه‌ها درکنار آهن خام هستند، وجود مواد سمی در ضایعات مانند بریلیوم، جیوه و کادمیوم می ‌تواند زیان‌های بی ‌شماری به همراه داشته باشد که قاعدتا این مواد به صورت آلیاژی قبلا در کاربرد قبلی ضایعات مورد استفاده قرار گرفته است.

مزیت‌های بازیافت ضایعات

ضایعات آهنی در واقع تمامی محصولات آهنی را شامل می شود که در صنایع مختلف مورد مصرف قرار می گیرد. برای استفاده از ضایعات و رفع خطرات آن‌ ها، ضایعات را بازیافت می ‌کنند. آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا تحقیقاتی را انجام داده است که براساس آن به برخی از مزایای بازیافت ضایعات آهنی اشاره می‌ کنیم.

  • صرفه جویی مواد خام = ۹۰ درصد
  • صرفه جویی انرژی = ۷۰ درصد
  • کاهش آلودگی هوا = ۸۶ درصد

در یک مثال ساده اهمیت بالایی که بازیافت ضایعات دارد را مورد بررسی قرار می ‎دهیم. فرض کنید یک تن آهن قراضه را بازیافت کنیم در این صورت میزان صرفه جویی در مصرف آهن و زغال سنگ به شرح زیر است:

  • صرفه جویی در مصرف آهن = ۱۱۵ کیلوگرم
  • صرفه جویی در مصرف زغال سنگ = ۶۲۵ کیلوگرم

کاربرد ضایعات آهنی

در این بخش قصد داریم برخی از کاربردهای ضایعات را در قسمت‌‌های مختلف صنعت مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد ضایعات آهنی در آثار هنری

معمولا از ضایعات در ساخت آثار هنری استفاده می ‌کنند. شاید شما هم برخی از این آثار را در اماکنی مانند پارک‌ها، محیط‌های اداری و تفریحی مشاهده کرده باشید. به طور کلی، فلزات قراضه در موارد زیر نیز به کار برده می‌ شوند:

  • تولید مبلمان
  • ساخت محصولات منزل مانند نیمکت، میز و ظروف آشپزی
کاربرد ضایعات در صنعت
ضایعات آهنی در آثار هنری

موارد استفاده در صنایع مختلف

تولیدکنندگان باتری برای تامین بخش عظیمی از مواد اولیه ضایعات خریداری می‌ کنند. این از نظر اقتصادی به صرفه است. دراین صورت، محصول نهایی مورد نیاز خود را با قیمت پایینتر خریداری می‌ کنند.
از صنایع دیگر که در آن‌ ها از ضایعات استفاده می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت و ساز
  • حمل و نقل
  • صنایع الکترونیک

این صنایع ضایعات مورد نیاز خود را از انبارهای ضایعات بزرگ که در مناطق خاصی وجود دارد خریداری می ‌کنند.
در یک دید کلی متوجه شدیم که هزینه‌ های اقتصادی به میزان زیادی کاهش پیدا می ‌کند.

ضایعات آهنی در هنر
ضایعات آهنی در صنعت

بازیافت ضایعات در یک دید کلی باعث کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود. به برخی از این موارد در این قسمت اشاره می‌کنیم:

  • کاهش آلودگی هوا = ۸۶ درصد
  • کاهش مصرف آب = ۴۰ درصد
  • کاهش آلودگی آب = ۷۶ درصد

نتیجه گیری

این روزها محیط زیست و بازیافت ضایعات به‌ خصوص ضایعات فلزی که مانند طلا با ارزش هستند، اهمیت بیشتر و جدی ‌تری را نیاز دارد، به همین دلیل با توجه به این که افراد زیادی درگیر استفاده از محصولات و ضایعات فلزی هستند، این مقاله به بررسی کاربرد ضایعات آهنی، فرآیند بازیافت، مزایا و خطرات مرتبط به این قطعات فولادی پرداخت تا بتواند در فرآیند خرید و فروش این محصول کمک کند.

Scroll to Top
اسکرول به بالا