تناقضات در بازار آهن

پیش بینی ها در رابطه با روند قیمتی بازار آهن حاکی از این بود که در صورت دریافت سیگنال کاهش قیمت پایه شمش از سوی بورس کالا، بازار کمی روند کاهشی را تجربه کند؛ اما روز گذشته صعودی شدن نرخ دلار و بازگشت به کانال ۲۲ هزار تومان موجب شد تا جو رکودی بر بازار آهن حکم فرما شود.

قیمت پایه شمش برای معاملات بورس کالا با کاهش ۲۰۰ تومانی اعلام شده است درحالی که نشریه متال بولتن روز گذشته ۶۲۰ دلار و ثابت اعلام شد؛ در این میان و با توجه به جو رکودی بازار، عوامل تاثیر گذار بر روند بازار نیز به تحریک قیمت‌ها در این حوزه اقدام نکردند.

پیش بینی ها حاکی از این است که در روزهای آتی شرایط موجود در بازار تداوم یابد و همچنان شاهد رکود و ثبات نسبی بر قیمت‌ها باشیم، حتی در صورت بازگشت مجدد نرخ دلار به کانال ۲۱ هزار تومان ممکن است قیمت ها در بازار آهن روندی نزولی داشته باشند.

در هر صورت با توجه به موارد ذکر شده اعلامی های روز گذشته تولیدکنندگان انواع آهن آلات نشان دهنده این بود که در حوزه میلگرد اغلب قیمت های این محصول بدون تغییر اعلام شد؛ برخی محصولات خود در این حوزه را با افزایش ۷۰ الی ۱۰۰ تومانی روانه بازار کردند و برخی دیگر نیز ۵۰ تومان کاهش را بر قیمت های خود اعمال کردند.

نتیجه مطالب گفته شده آن است که همچنان تقاضای چندانی در بازار موجود نیست و بازار آهن در بلاتکلیفی تاثیر پذیری از نرخ دلار و یا بورس کالا روزهای خود را می گذراند. باید دید که پس از به پایان رسیدن انتظارها برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات وین و همچنین پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بازارآهن به تغییرات و اتفاقات آینده چه واکنشی نشان خواهد داد و به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد.

Scroll to Top
اسکرول به بالا