تأثیر انتخابات آمریکا بر ایران

به گزارش غدیر پارسه، در روزهای اخیر قیمت دلار همراه با اخبار لحظه‌ای انتخابات آمریکا دچار نوسانات عجیبی شد و در این میان، قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی نیز هم‌راستا با نوسانات دلار بالا رفت؛ این در حالی است که پایین آمدن نرخ دلار در هفته‌های اخیر چندان نقشی در کاهش قیمت میلگرد نداشت و با وجود افت ۴ هزار تومانی قیمت دلار در دو هفته گذشته شاهد کاهش محدود هزار تومانی متوسط نرخ میلگرد آجدار در بازار آزاد بودیم.

آمار و ارقام قیمت محصولات فولادی در روزهای پیش از برگزاری انتخابات آمریکا نشان می‌دهد که میانگین قیمت شمش القایی در بازار با احتساب مالیات بر ارزش افزوده در روز دوشنبه ۱۲ آبان به ۱۱ هزار و ۲۴۰ تومان رسید. این در حالی است که متوسط نرخ این شمش در روز پنجشنبه یعنی در فاصله پنج روز مانده تا برگزاری انتخابات آمریکا، ۱۱ هزار و ۱۳۵ تومان بود و در واقع، این محصول در فاصله‌ای چهار روزه حدود ۰٫۹ درصد افزایش قیمت داشت.

با این وجود، نوردکاران در این فاصله چهار روزه قیمت محصولات خود را کمتر از تولیدکنندگان شمش براساس نوسانات نرخ دلار تعیین کردند؛ به نحوی که آینه آمار حاکی از آن است که میانگین قیمت هر کیلو میلگرد 14 آجدار در بازار آزاد در روز دوشنبه ۱۲ آبان به طور متوسط ۱۲ هزار و ۷۹۰ تومان اعلام شد که این نرخ، نسبت به میانگین قیمت این محصول در پنجشنبه گذشته فقط ۱۶ تومان یعنی حدود ۰٫۰۱ درصد بیشتر بود.

البته بخش زیادی از کمتر بودن میزان رشد محصولات حوزه نوردی نسبت به شمش القایی در فاصله روزهای پنجشنبه ۸ آبان تا دوشنبه ۱۲ آبان به این دلیل است که اصولا نوردکاران کاهش نرخ دلار در بازار آزاد را با تاخیری یکی دو روزه در قیمت محصولاتشان اعمال می‌کنند.

اما از روز دوشنبه که شیب رشد قیمت‌ها مجددا صعودی شد، متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد در این روز ۹۲ تومان رشد کرد و امروز هم میانگین قیمت این محصول سوار بر موج افزایش نرخ دلار در ابتدای صبح حدود ۴۴۲ تومان معادل ۳٫۵ درصد افزایش داشت. این رشد شدید قیمت‌ها در طول یک روز نیز بیش از همه ناشی از التهابات بازار آزاد ارز در ساعت‌های ابتدایی بازگشایی آن به دلیل تقویت احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا بود.

همچنین باید توجه داشت با مقایسه میانگین قیمت میلگرد ۱۴ آجدار و متوسط نرخ شمش القایی در در بازار آزاد در روز دوشنبه، شاهد فاصله ۱۳٫۸ درصدی این دو قیمت با یکدیگر هستیم.

نکته قابل ابهام در این میان آن است که با وجود این که در بحث‌های مربوط به تعیین قیمت پایه شمش و میلگرد در بورس کالا براساس شیوه‌نامه پیشین پیشنهادی وزارت صمت که البته چندان مورد استقبال فولادسازان، مسئولان ارشد دولت، نوردکاران و برخی نمایندگان مجلس قرار نگرفت، تولیدکنندگان مقاطع فولادی تاکید داشتند که قیمت پایه میلگرد در بورس کالا باید ۱۱ درصد از نرخ پایه شمش در این بازار بالاتر باشد و فولادسازان نیز تاکید داشتند که فاصله بین این دو نرخ تنها باید ۹ درصد باشد.

Scroll to Top
اسکرول به بالا